Soru 180:
a) Şer'î eşlerden alınan sperm ve yumurtacıkla
gerçekleştirilen yapay döllenme caiz midir?
b) Eğer buna cevaz varsa acaba bu uygulamanın doktorlar
tarafından yapılması caiz midir? Bu yöntemle dünyaya gelen bebek sperm ve
yumurtacığın sahibi olan şer'î eşlere mi aittir?
c) Bu operasyonun temelden caiz olmaması durumunda, acaba
evlilik hayatının sürmesi eğer bu uygula-maya bağlı olursa bu özel durum, caiz
olmama hükmünden müstesna tutulabilir mi?
Cevap:
a) Bu
işin kendi başına bir sakıncası yoktur. Fakat dokunmak ve bakmak gibi şer'an
haram olan ön hazırlıklardan kaçınmak farzdır.
b) Bu yöntemle dünyaya gelen bebek sperm ve yumurtacığın
sahibi olan eşlere aittir.
c) Bu yöntemin temelden caiz olduğu yukarıda beyan edildi.
Soru 181: Kadının,
döllenmek için gerekli olan yumurtacıktan yoksun olmasından dolayı eşler bazen
birbirlerinden ayrılmak zorunda kalıyorlar veya bu hastalığın tedavisi imkânsız
olduğundan ve çocuk sahibi olamamaları nedeniyle ailevi veya ruhsal sorunlarla
karşılaşıyorlar. Bu durum dikkate alındığında acaba bilimsel yollarla erkeğin
spermiyle yabancı bir kadının yumurtacığından yararlanarak rahim dışında yapay
dölleme uygulanması ve döllenmiş nütfenin daha sonra erkeğin eşinin rahmine
aktarılması caiz midir?
Cevap: Bu işin kendisi her ne kadar
sakıncasızsa da, ancak bu yolla dünyaya gelen bebek sperm ve yumurtacığın
sahiplerine aittir ve bu bebeği, onu rahminde taşıyan kadının öz çocuğu kabul
etmek zordur. Dolayısıyla soyla ilgili şer'î hükümlerde ihtiyatın gözetilmesi gerekir.
Soru 182: Erkekten
sperm alınıp öldükten sonra yapay dölleme yöntemiyle eşinin yumurtacığıyla
çiftleştirilerek yine eşinin rahmine aktarılması, şer'an caiz midir? Acaba bu
yolla dünyaya gelen bebek sperm sahibi erkeğin çocuğu mudur ve şer'an ona mı
ilhak olur? Ve acaba bu bebek sperm sahibinden miras alabilir mi?
Cevap: Bu işin kendisinin sakıncası
yoktur. Bu yolla dünyaya gelen çocuk yumurtacık ve rahim sahibine ilhak olur ve
sperm sahibine ilhak olması da uzak bir ihtimal değildir. Fakat sperm sahibinden
miras alamaz.
Soru 183: Yabancı bir
erkeğin spermini, çocuğu olmayan bir erkeğin eşinin rahmine yerleştirmek
yoluyla hamile olmasını sağlamak caiz midir?
Cevap: Yabancı
bir erkeğin spermiyle yapay yöntemle kadının döllenmesinin şer'an sakıncası
yoktur. Fakat bu işi yaparken ön hazırlıklar sırasında şer'an haram olan bakmak
ve dokunmak gibi haramlardan kaçınmak gerekir. Her halükarda, bu yöntemle
dünyaya gelen bebek o kadının kocasına ilhak olmaz; bu bebek spermin sahibine
ve yumurtacıkla rahim sahibi olan kadına ilhak olur.
Soru 184:
a) Kocası olan bir
kadın yaise olması (menopoza girmesi) veya başka sebeplerden dolayı yumurtacık
üretmiyorsa, acaba kocasının ikinci eşinden alınan yumurtacık ile kocasının
sperminin çiftleştirilmesinden sonra onun rahmine aktarılması caiz midir? Bu
hususta, o kadının veya kocasının ikinci eşinin daimî veya geçici nikâhla
evlenmiş olması arasında bir fark var mıdır?
b) Çocuğun annesi bu kadınlardan hangisi olacak? Yumurtacık
sahibi mi, yoksa bebeği rahminde taşıyan kadın mı?
c) Bebeği rahminde taşıyacak olan kadının yumurtacığının
zayıf olması nedeniyle, kocasının spermiyle çiftleştiğinde, bebeğin kusurlu
olarak dünyaya gelmesinden endişelenildiğinden, ikinci eşinin yumurtacığına
ihtiyaç duyulursa, yine bu iş caiz olur mu?
Cevap:
a) Şer'an bu işin kendisi
sakıncasızdır. Bu alanda kadınların o erkekle daimî veya geçici ya da birinin
daimî ve diğerinin geçici nikâhla evlenmiş olmaları arasında hiçbir fark
yoktur.
b) Bu yolla dünyaya gelen çocuk sperm ve yumurtacık sahiplerine
ilhak olur ve bebeği rahminde taşıyan kadına ilhakı zordur. Bu durumda o kadına
karşı soydan kaynaklanan hüküm ve sonuçlar hususunda ihtiyatı gözetmek gerekir.
c)
Bu iş özü itibariyle caizdir.
Soru 185: Aşağıdaki
durumlarda kadının, ölen kocasının spermiyle yapay dölleme yöntemiyle döllenişi
caiz midir?
a) Kocasının ölümünden sonra ve kadının iddeti bit-meden
önce.
b) Kocasının ölümünden sonra, kadının iddeti bittikten sonra.
c) Birinci kocasının ölümünden sonra başka bir erkekle
evlenirse, birinci kocasının spermiyle döllenişi caiz midir? Ve acaba ikinci
kocasının ölümünden sonra birinci kocasının spermiyle döllenişi caiz midir?
Cevap: Bu uygulamanın özü itibariyle
bir sakıncası yoktur. Bu uygulamanın iddet bitmeden önce veya iddet bittikten sonra
olması arasında ve yine kadının evlenmiş olması veya evlenmiş olmaması arasında
hiçbir fark yoktur. Evlendiği durumda da yine birinci kocasının spermiyle
döllenişinin, ikinci kocasının ölümünden sonra veya hayatı sırasında
gerçekleşmesi arasında hiçbir fark yoktur; fakat ikinci kocası yaşıyor ise bu
uygulama onun izin ve müsaadesiyle yapılmalıdır.
Soru 186: Günümüzde
rahim dışında döllendirilmiş yumurtacıkları özel cihazlarda canlı olarak
saklayıp ihtiyaç duyulduğunda onu yumurtacık sahibinin rahmine yerleştirmek
mümkündür; acaba bu iş caiz midir?
Cevap: Bu uygulamanın özü itibariyle hiçbir sakıncası
yoktur.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder