Soru 217: Tıp
Fakültesi öğrencileri (erkek veya kız) öğrenmek amacıyla kendilerine namahrem
olan şahısları bakmak ve dokunmak suretiyle muayene etmek zo-rundadırlar. Bu
muayeneler ders programlarından olup öğrenciler tecrübe ve hazırlık kazanarak
ileride hastaları tedavi etmek için buna ihtiyaç duyarlar. Aksi takdirde
gelecekte hastaların hastalığını teşhis edemezler ve bu da hastanın geç
iyileşmesine veya bazen ölmesine neden olacaktır; bu durum göz önünde
bulundurulduğunda acaba bu muayeneler caiz midir?
Cevap: Bu iş, hastaları iyileştirmek
ve canlarını kurtarmak için uzmanlaşma ve tecrübe edinmenin gereklerinden ise
sakıncası yoktur.
Soru 218: Tıp
fakültesi öğrencilerinin zaruret durumunda namahrem hastaları muayene
etmelerinin caiz olması hâlinde, bu zarureti kim ve hangi makam teşhis
edecektir?
Cevap: Şartları gözeterek zarureti
teşhis etmek öğrencinin görüşüne bağlıdır.
Soru 219: Öğrenim
esnasında, bazen namahremleri muayene etmek durumunda kalıyoruz; ancak bunun
gelecek için gerekli olup olmadığını bilmiyoruz. Fakat bu muayeneler fakültenin
genel öğretim metotlarından biri sayılıyor; hatta bazen öğrenciye hocası
tarafından bir ödev olarak belirlenir. Bu durumda bu gibi muayeneleri yapmamız
caiz olur mu?
Cevap: Sırf tıbbî bir muayenenin ders
programlarından veya hocanın öğrenciye verdiği ödevlerden olması, onun dine
aykırı bir şeyi yapması için şer'an bir ruhsat gerekçesi sayılmaz. Bu hususta
ölçü, insan hayatını kurtarmak için bu öğrenime ihtiyaç duyulması veya zaruret
gereği olmasıdır.
Soru 220: Tıp öğrenimi
ve bu alanda uzmanlık kazanma gerekçesiyle muayene edilen namahremlerin tenasül
organıyla diğer organlarını muayene etmek arasında bir fark var mıdır? Bazı
öğrenciler, fakülteyi bitirdikten sonra hastaları tedavi etmek için köylere ve
uzak bölgelere gidecekler; oralarda bazen kadınların doğumunda tıbbî yardımda
bulunmak veya şiddetli kanamaları önlemek gibi doğum sonrası olumsuz yan
etkileri de tedavi etmek zorunda kalacaklar; bunun hükmü nedir? Bu gibi
kanamalara hemen müdahale edilmezse yeni doğum yapan kadının hayatının
tehlikeye gireceği açıktır. Bunları tedavi etmenin yollarını öğrenmek için
tahsil boyunca alıştırma yapmanın ve uzmanlık kazanmanın gerekliliğine dikkat
ederek hükmü açıklar mısınız?
Cevap: Zaruret durumunda, tenasül
organıyla bedenin diğer organlarını muayene etme arasında hüküm açısından
hiçbir fark yoktur. Genel ölçü, insanın hayatını kurtarmak için tıp okumaya ve
bu alanda uzmanlaşmaya olan ihtiyaçtır ve bu konuda zaruret miktarıyla yetinmek
gerekir.
Soru 221: İster aynı
cinsten olsun, ister olmasın, tenasül organlarını muayene ederken doktor veya
öğrencinin aynadan bakması gerektiği gibi şer'î hükümler çoğu zaman
gözetilmiyor. Biz de hastalıkları teşhis etmeyi öğrenmek için onlara uymak
zorundayız; bu konuda ne yapmamız gerekir?
Cevap: Tıp bilimini ve hastalıkları
tedavi etme yollarını öğrenmenin özü itibariyle haram olan muayenelere bağlı
olduğu durumlarda bunun bir sakıncası yoktur; ancak öğrenci, gelecekte
insanların hayatını kurtarmak gücüne sahip olmak için bu yolla tıbbî malumat
elde et-menin gerekli olduğundan, gelecekte
hastaların kendisine müracaat edeceklerinden ve onların hayatlarını kurtarma
sorumluluğunu üstleneceğinden emin olması şarttır.
Soru 222: Tahsil
dalıyla ilgili ders kitaplarımızda yer alan yarı çıplak gayrimüslim erkek ve
kadınların resimlerine bakmak caiz midir?
Cevap: Lezzet ve şehvet kastıyla
olmazsa ve bunun bir fesada neden olmasından da endişelenilmiyorsa, sakıncası
yoktur.
Soru 223: Tıp dalında
okuyan üniversite öğrencileri, tahsil boyunca öğrenim amacıyla tenasül
organlarını sergileyen çeşitli film ve fotoğraflara bakmaktalar; acaba bu caiz
midir? Aynı cinsten olmayan kişilerin avretine bakmanın hükmü nedir?
Cevap: Film ve
fotoğraflara bakmak lezzet kastıyla olmazsa ve harama düşülmesinden de
endişelenilmezse, bunu kendi başına bir sakıncası yoktur. Kesin olarak haram
olan, aynı cinsten olmayan kişinin bedenine bakmak ve ona dokunmaktır;
başkalarının avretinin film veya fotoğrafına bakmanın da sakıncası yok
değildir.
Soru 224: Doğum
esnasında kadın nelere dikkat etmelidir? Doğum anında kadınlara yardımcı olan
ebelerin, hemşirelerin avreti açmak ve avrete bakmak konusunda nelere dikkat
etmeleri gerekir?
Cevap: Kadın hemşirelerin, doğum
esnasında herhangi bir zaruret olmadan, kasıtlı olarak kadının avretine
bakmaları caiz değildir. Yine doktorun da zorunlu olmadıkça hasta kadının
bedenine bakmaktan ve dokunmaktan kaçınması gerekir. Kadın da eğer şuuru
yerinde olursa ve kendisini örtme gücüne sahip olursa kendisini örtmeli veya
başka birinden bedenini örtmesini istemelidir.
Soru 225: Üniversitede
öğrenim için plastikten yapılmış tenasül organı kullanılmaktadır; buna bakmanın
ve dokunmanın hükmü nedir?
Cevap: Yapay alet ve avret, asıl avret hükmünde
de-ğildir; dolayısıyla ona bakmanın ve dokunmanın sakıncası yoktur. Ancak
lezzet kastıyla olursa veya şehveti tahrik ederse sakıncalıdır.
Soru 226: Batıda
düzenlenen ilmî toplantılarda müzikle tedavi, dokunmayla tedavi, dansla tedavi,
ilaçla tedavi, elektrikle tedavi hususunda araştırmalar sunulmaktadır. Bu
araştırmalar bu güne kadar olumlu sonuçlar da vermiştir. Acaba bu gibi
araştırmaları yapmak ve onlarla ilgilenmek şer'an caiz midir?
Cevap: Zikredilen alanlarda araştırma
yapmak ve hastalıkların tedavisinde onların ne kadar etkili olduğu hakkında
denemeler yapmak, şer'an haram olan işleri yapmayı gerektirmezse sakıncası
yoktur.
Soru 227: Kadın
hemşirelerin öğrenim gereği başka bir kadının avretine bakmaları caiz midir?
Cevap: Hastalıkların
tedavisi ve saygın bir canı kurtarmak, avrete bakmayı gerektiren derslere bağlı
olursa, caiz olur.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder