Soru 130: Canlı
varlıkların (hayvanların, insanların) ve bitkilerin resmini çizmenin,
portresini yapmanın, be-bek ve heykel yapmanın hükmü nedir? Bunların alım satımının, muhafazasının ve fuarda sergilenmesinin
hük-mü nedir?
Cevap: Cansız varlıkların resmini
çizmenin, portresini ve heykelini yapmanın sakıncası yoktur. Yine canlı
varlıkların resmini ve portesini kabartmadan çizmenin ve heykelini kamil
olmamak kaydıyla yapmanın sakıncası yoktur. Fakat insanların ve hayvanların
heykelini tam olarak yapmak sakıncalıdır. Ancak resim ve heykellerin alım
satımının, muhafazasının ve fuarda sunul-masının sakıncası yoktur.
Soru 131: Yeni ders
metotlarında, öz güven adında bir ders var. Bu dersin bir bölümü
heykeltıraşlıktır. Bazı hocalar, el işleri adı altında öğrencilere bez
parçaları veya başka şeylerle bebek veya köpek, tavşan ve benzerlerinin
heykelini yaptırıyorlar; bu eşyaları yapmanın hük-mü nedir? Hocaların
öğrencilere bu işi yapmayı emretmelerinin hükmü nedir? Acaba bu heykellerin
azalarının tam olarak yapılıp yapılmamasının hükümde bir etkisi var mıdır?
Cevap: Örfen azası tam olan hayvanın
heykeli sa-yılmazsa veya öğrenciler mükellefiyet yaşına girmemişlerse,
sakıncası yoktur.
Soru 132: Çocukların
ve gençlerin Kur'ân'daki kıssaları resimle anlatmalarının hükmü nedir? Örneğin
çocuklardan Ashab-ı Fil veya Hz. Musa (a.s) için denizin yarılması vb.
kıssaları resimle anlatmalarını istemenin hükmü nedir?
Cevap: Bu işin kendiliğinden bir
sakıncası yoktur. Fakat hakikatler ve olaylara uygunluk arz etmeli ve tam
olarak anlatılmalıdır. Gerçekleri olduğundan farklı açıklamaktan veya olayları
anlatırken saygınlığını çiğneyecek şeylerden kaçınılması gerekir.
Soru 133: Özel
makinelerle bebek yapmak veya insan ve diğer canlıların heykelini yapmak caiz
midir?
Cevap: Bunların makineyle yapımı
insanın doğrudan eylemine dayanmazsa sakıncası yoktur; aksi durumda
sakıncalıdır.
Soru 134: Ziynet
eşyalarını heykel şeklinde yapmanın hükmü nedir? Heykelin yapımında kullanılan
maddenin, hükmün haram oluşunda etkisi var mı?
Cevap: Bir kişinin tek başına canlı
varlıkların heykelini tam olarak yapması caiz değildir; bu hususta heykellerin
yapıldığı maddelerin birbirlerinden farkı yoktur. Bu maddelerin ziynet için ya
da başka şeylerde kullanılması arasında bir fark yoktur.
Soru 135: Oyuncak
bebeklerin el, ayak ve baş gibi azalarını yerlerine yerleştirmek haram olan
heykel yapımı kapsamına girer mi? Bu işe heykel yapmak denir mi?
Cevap: Sırf azaları yapmak veya
yerlerine yerleştir-mek, canlı varlıkların heykelini yapmak sayılmaz;
dolayısıyla sakıncasızdır. Ama bu azaları insan veya başka bir canlının şeklini
tam olarak gösterecek biçimde birleştirmek, şer'an haram olan heykeltıraşlık
kapsamına girer.
Soru 136: Bazılarının,
uzuvlarına resimler çekerek yaptırdıkları ve yıkamakla çıkmayan, kalıcı
dövmenin hükmü nedir? Acaba bu dövme gusül ve abdestin sıhhatini engelleyen bir
mani sayılır mı?
Cevap: Dövme yaptırmak haram
değildir; dövme sonucu derinin altında kalan izler suyun deriye ulaşmasını
engellemez. Dolayısıyla uzuvlarda dövme olsa da gusül ve abdest sahihtir.
Soru 137: Meşhur
ressamlardan olan bir karı-kocanın mesleği sanat eseri tabloları onarmaktır. Bu
tablolardan bir çoğu Hıristiyan topluluğunu göstermekte, bazısında haç resmi,
Hz. Meryem (aleyhe's-selâm) ve Hz. İsa'nın (aleyhi's-selâm) resimleri var.
Çeşitli kurumlar, şirketler ve bazı kişiler kilise tarafından, eskime veya
başka sebeple bir bölümü yok olan bu tabloları onarmaları için bu ressamlara
getiriyorlar; acaba bu karı-kocanın bu tabloları onarmaları ve bunun
karşılığında para almaları caiz midir? Çoğu tabloların bu türden olduğunu, bu
tabloları onarmak bu çiftin tek geçim kaynağı olduğunu ve bunların İslâm
öğretilerine bağlı olduklarını göz önünde bulundurarak hükmü açıklar mısınız?
Cevap: Sanat eseri olan tabloları
onarmanın bir sakıncası yoktur. Hatta Hıristiyan topluluğunu tavsif etse veya
Hz. İsa (aleyhi's-selâm) ve Hz. Meryem'in (aley-he's-selâm) timsallerini içerse
bile sakıncası yoktur. Ve yine bu iş karşısında ücret almanın, bu işi geçim
kaynağı edinmenin de sakıncası yoktur. Ancak bu iş, batılı ve sapık düşünceleri
yaymak amacıyla olursa veya peşi sıra başka fesatları gerektirirse caiz olmaz.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder