Cevap: Sırf iktisadî sorunlar ve sıkıntılar nedeniyle çocuk
düşürmek caiz değildir.
Soru 170: Hamileliğin
ilk aylarında doktor, kadını mu-ayene ettikten sonra hamileliği devam edecek
olursa annenin hayatının tehlikeye girebileceğini ve bebeğin dünyaya sakat
geleceğini söylüyor ve bu nedenle bebeği düşürmesini öneriyor; acaba bu caiz
midir? Ve acaba ruh bedene girmeden önce bebeği düşürmek caiz midir?
Cevap: Bebeğin sakat dünyaya gelmesi
ihtimali, ruh bedene girmeden önce olsa bile bebeği düşürmek için şer'î bir
ruhsat teşkil etmez. Ama hamileliğin devam et-mesi durumunda annenin hayatının
tehlikeye girmesinden korkulur ve eğer bu korku da güvenilir bir uzman doktorun
sözüne dayanırsa, ruh bedene girmeden önce bebeği düşürmenin sakıncası yoktur.
Soru 171: Uzman
doktorlar yeni metotlardan ve gelişmiş cihazlardan yararlanarak hamilelik
esnasında bebeğin birçok kusurlarını teşhis edebiliyorlar. Kusurlu bebeklerin
dünyaya geldikten sonra karşılaştıkları zorlukları göz önünde bulundurarak,
güvenilir uzman doktorun kusurlu olarak dünyaya geleceğini bildirdiği bebeği
düşürmek caiz midir?
Cevap: Bebeğin sırf kusurlu olarak
dünyaya geleceği ve hayatında karşılaşacağı zorluklar nedeniyle bebeği düşürmek
hangi aşamada olursa olsun, caiz değildir.
Soru 172: Rahme
yerleşen, alaka [kan pıhtısı] aşamasına ulaşmayan -alaka olması yaklaşık kırk
gün sürer- nütfeyi düşürmek caiz midir? Esasen aşağıdaki merhalelerin
hangisinde bebeği düşürmek haramdır?
a) Nütfe rahme yerleştikten sonra
b) Alaka [embriyo] merhalesinde
c) Mudğa [bir çiğnem et] merhalesinde
d) Kemik
merhalesinde (ruh girmeden önce)
Cevap:
Rahme yerleştikten sonra nütfeyi ve sonraki aşamalarının hiçbirinde
cenini düşürmek caiz değildir.
Soru 173: Kan
hastalıklarına tutulmuş eşlerden bazıları kusurlu genler taşımaktadırlar ve
dolayısıyla bu genleri çocuklarına aktarmaktadırlar. Bu çocukların ağır
hastalıklara tutulmaları ihtimali çok yüksektir ve böyle çocuklar doğdukları
andan ölünceye kadar daima meşakkatli, zor bir hayat sürerler. Örneğin,
hemofili hastalarının sürekli en küçük bir darbeyle şiddetli kanama sonucu
ölmeleri veya felç olmaları ihtimali var. Şimdi hamileliğin ilk haftalarında bu
hastalığı teşhis etmek mümkünken, acaba böyle durumlarda cenini düşürmek caiz
midir?
Cevap: Eğer ceninin hastalığına dair
bırakılan teşhis kesin ise ve böyle bir bebeğe sahip olmak ve bakımını
üstlenmek katlanılmayacak derecede sıkıntı ve zorlukları gerektirirse, bu
durumda bedene ruh verilmeden önce bebeği düşürmek caizdir; fakat ihtiyat
gereği diyeti verilmelidir.
Soru 174: Bebeği
düşürmenin özü itibariyle hükmü nedir? Hamileliği sürdürmek annenin hayatını
tehlikeye sokarsa hüküm nedir?
Cevap: Cenini düşürmek şer'an
haramdır ve hamileliği sürdürmesi annenin hayatını tehlikeye düşürmesi
müstesna, hiçbir durumda bebeği düşürmek caiz değildir. Sadece bu durumda ruhun
bedene girmesinden önce cenini düşürmek caizdir. Fakat ruh bedene girdikten sonra annenin hayatı tehlikeye girse bile
bebeği düşürmek caiz değildir. Ancak düşürmediği durumda hem annenin ve
hem de bebeğin ikisinin de hayatı tehlikeye girer de hiçbir şekilde bebeğin
hayatını kurtarmak mümkün olmazsa ve cenini düşürdüğü takdirde annenin hayatını
kurtarmak mümkün olacaksa, bu durumda ruh bedene girse bile bebeği düşürmek caiz
olur.
Soru 175: Zinadan
meydana gelen yedi aylık bebeğini, babasının isteği üzerine düşüren kadının
diyet vermesi farz mıdır? Eğer farzsa annesine mi, yoksa babasına mı farzdır?
Ve bu durumda sizce diyetin miktarı ne kadardır?
Cevap: Zinadan olsa bile kadının bebeği düşürmesi
haramdır. Babasının çocuğu düşürmesini istemesi, bebeği düşürmesi için geçerli
bir gerekçe teşkil etmez. Be-beği kadının kendisi düşürmüşse veya düşmesine
yardımcı olmuşsa diyet annesinin üzerine farzdır. Sorudaki durumda diyetin
miktarı tereddütlüdür. İhtiyat gereği musalaha etmek (anlaşmak) gerekir. Bu
durumda diyet, mirasçısı olmayan miras hükmündedir.
Soru 176: Kasıtlı
olarak düşürülen iki buçuk aylık ceninin diyeti ne kadardır? Ve bu diyeti kimin
vermesi gerekir?
Cevap: Alaka [kan pıhtısı hâlinde] olursa diyeti kırk
dinardır. Mudğa [bir çiğnem et] olursa diyeti altmış dinardır. Daha et
bağlamamış kemik olursa diyeti seksen dinardır.[5] Diyet miras basamakları
gözetilerek bebeğin mirasçısına verilir. Fakat onun düşürülmesinde doğrudan
rolü olan mirasçı ondan pay alamaz.
Soru 177: Hamile kadın
diş etlerini ve dişlerini tedavi ettirmek zorunda kalır ve uzman doktorun
teşhisine göre ameliyata gerek duyulursa, uyuşturucu iğne ve film ışınları
sebebiyle rahimdeki bebeğin sakat kalacağı göz önünde bulundurularak bebeğin
düşürülmesi caiz olur mu?
Cevap: Mezkur sebep cenini düşürmek
için ruhsat olamaz.
Soru 178: Rahimdeki
cenin kesin olarak ölmek üzere olursa ve o durumda rahimde kalması annesinin de
hayatını tehlikeye düşürürse, bu durumda cenini düşürmek caiz olur mu? Ve eğer
kadının kocası böyle bir bebeği düşürmeyi caiz bilmeyen bir müçtehidi taklit
ediyorsa, kadın ve akrabaları ise bu hâlde bebeği düşürmeyi caiz bilen
müçtehidi taklit ediyorlarsa, bu durumda erkeğin yapması gereken nedir?
Cevap: Sorudaki durumda, bebeğin tek
başına ölümüyle bebek ve annesinin birlikte ölümü söz konusu olduğuna ve bu
ikisi arasında bir seçim yapılması gerektiğine göre, bebeği düşürerek hiç
olmazsa annesinin hayatını kurtarmaktan başka çare yoktur. Bu takdirde kocası,
eşinin bebeği düşürmesini engelleyemez. Fakat imkân dahilinde öyle hareket etmek
gerekir ki bebeğin ölümünden hiç kimse sorumlu olmasın.
Soru 179: Müslüman
olmayan bir erkekle hüküm veya mevzuu bilmeyerek yapılan cinsel ilişki (vaty-i
şüphe) veya zina sonucu meydana gelen bebeği düşürmek caiz midir?
Cevap: Caiz değildir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder