Soru 318: Tüylerinin
tıraş edilmemesi farz olan alt çeneden maksat nedir? Yüzün iki yanı da bunun
içine girer mi?
Cevap: Ölçü, örfen sakal bırakmış olmaktır.
Cevap: Bunun belli bir sınırı yoktur;
bunda ölçü, örfen sakal denilmesidir. Bir el tutumundan fazla olması ise
mekruhtur.
Cevap: Bunun haddizatında bir sakıncası yoktur.
Soru 321: Bazıları
sadece çenelerinde tüy bırakarak sakallarını tıraş etmekteler, bunun hükmü
nedir?
Cevap: Sakalın bir bölümünü tıraş etmek, sakalın tamamını
tıraş etmek hükmündedir.
Cevap: Farz ihtiyat gereği sakalı
kesmek haramdır ve farz ihtiyat gereği sakal kesimi fıskın sonuç ve hükümlerini
doğurur.
Cevap: Bıyığı tıraş etmenin, bıyık
bırakmanın veya uzatmanın özü itibariyle bir sakıncası yoktur. Ancak bıyığı,
yemek yerken ve su içerken yemeğe ve suya değecek miktarda uzatmak mekruhtur.
Soru 324: Bir
sanatçının, mesleği gereği sakalını jiletle veya sakal tıraş makinesiyle
kesmesinin hükmü nedir?
Cevap: Eğer "tıraş edildi"
söylenecek nitelikte olursa farz ihtiyat gereği haramdır. Fakat sanat işi İslâm
toplumunun ihtiyaç duyduğu zarurî işlerden sayılırsa sakalı zaruret miktarınca
tıraş etmenin sakıncası yoktur.
Soru 325: Şirketlerden
birinin halkla ilişkiler sorumlusu olmam itibariyle misafirlerimizin
sakallarını tıraş etmede kullanmaları için tıraş malzemeleri satın alıp onlara
sunmamız gerekiyor; bu konuda benim yükümlülüğüm nedir?
Cevap: Farz ihtiyat gereği tıraş
malzemeleri satın alarak başkalarına vermek zaruret durumu dışında caiz
değildir.
Soru 326: Sakal
bırakmak insanın aşağılanmasına sebep olursa, sakalı tıraş etmenin hükmü nedir?
Cevap: Sakal bırakmak dinine önem
veren Müslüman bir kişinin aşağılanması sebebi olamaz ve farz ihtiyat gereği
sakalını tıraş etmesi caiz değildir. Ancak sakal bırakmak insanı zarar ve
sıkıntıya sokarsa kesmenin sakıncası yoktur.
Soru 327: Sakal
bırakmak insanın meşru amaçlarına ulaşmasına engel olursa, sakalı tıraş etmek
caiz olur mu?
Cevap: Mükellefin ciddî bir zarar ve
meşakkat dışında Allah Tealâ'nın emrini uygulaması farzdır.
Soru 328: Aslında
sakal tıraşında kullanılan fakat bazen başka yerlerde de kullanılan tıraş
kreminin üretimi ve alım satımı caiz midir?
Cevap: Mezkur kremin sakal tıraşından
başka helâl menfaatleri de varsa, onu bu amaçla üretmenin ve satmanın sakıncası
yoktur.
Soru 329: Sakalı tıraş
etmenin haram oluşundan maksat, tüylerin yüzde tam olarak çıktıktan sonra tıraş
edilmesi midir, yoksa yüzde çıkan az miktardaki tüyü tıraş etmeyi de kapsar mı?
Cevap: Genel olarak, yüzdeki tüyleri
sakal tıraşı denilecek miktarda tıraş etmek ihtiyat gereği haramdır. Ancak
sakal tıraşı denilmeyecek miktarda yüzdeki tüyleri kesmenin sakıncası yoktur.
Soru 330: Berberin
sakal tıraşı karşılığında aldığı ücret haram mıdır? Eğer haramsa, bu para helâl
mala karışırsa humus vermek istediğinde iki defa mı humus vermesi gerekir?
Cevap: Sakal tıraşı karşısında ücret
almak farz ihtiyat gereği haramdır. Harama karışmış helâl mala gelince, eğer
haram malın miktarını bilir ve sahibini tanırsa onu sahibine geri vermesi veya
onun rızasını alması farzdır. Ama belli kişilerden birisi olarak bile sahibini
tanımazsa, bu durumda onu sahibinin hayrına fakirlere sadaka vermelidir ve eğer
sahibini tanır da miktarını bil-mezse, uygun bir yolla onun rızasını elde
etmesi farzdır. Eğer ne miktarını bilir ve ne de sahibini tanırsa, bu durumda
malının haramdan temizlenmesi için humsunu vermelidir. Humusu verdikten sonra
geriye kalan mal eğer yıllık giderinden fazlaysa, bu durumda kazancının humusu
olarak onun da humusunu vermelidir.
Soru 331: Bazı
müşteriler tıraş makinelerini tamir etmem için bana müracaat ediyorlar; sakalı
tıraş etmenin şer'an haram olduğu dikkate alındığında, onların makinelerini
tamir etmem caiz midir?
Cevap: Mezkur aletin sakal tıraşından
başka yerlerde de kullanılabileceğinden, sakal tıraşında kullanılması amacıyla
olmazsa onu tamir etmenin ve karşılığında ücret almanın sakıncası yoktur.
Cevap: Yanak yuvarlağı sakaldan
sayılmadığı için oradaki kılları tıraş ederek de almanın sakıncası yoktur.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder