Soru 507: Altın
külçesi piyasa fiyatına nakit olarak belli bir meblağa satılırsa, tarafların
rızasıyla o günkü fiyattan fazlasına bir aylık veresiye olarak satışı caiz
midir? Ve acaba bu külçenin satışından elde edilen kâr helâl midir?
Cevap: İster nakit olsun, ister
veresiye, satış sözleşmesinde malın fiyatını belirlemek tarafların anlaşmasına
bağlıdır. Dolayısıyla mezkur muamelenin ve ondan elde edilen kârın sakıncası
yoktur; ancak, altının altına karşı veresiye olarak satılması veya verilen
altından fazla alınması caiz değildir.
Cevap: Altın imalatı ve ticaretinin
sakıncası yoktur. Ancak altın karşılığı altın satışında karşılığın malla eşit
olması, nakit olması ve muamele meclisinde malın teslim edilmesi şarttır.
Cevap: Eğer paraların eski ve yeni
olmaları veya özel bir alamet taşımaları ya da fiyatlarının farklı oluşu gibi
yönlerden bu muamele gerçek bir alış veriş niteliğiyle ve normalde alış verişte
insanların kabul ettiği bir gaye gereği yapılırsa, bu muamelenin sakıncası
yoktur. Fakat sırf faizden kaçmak amacıyla formalite icabı yapılır ve paranın
faizini elde etmek amaçlanırsa bu muamele şer'an haram ve batıldır.
Soru 510: Bazı
kimseler umumî telefon kulübelerinde jeton yerine kullanılan metal paraları
değerlerinden fazlasına satıyorlar. Örneğin, 350 riyal metal para karşılığında
500 riyal kağıt para almaktadırlar; bu paraları alıp satmanın hükmü nedir?
Cevap: Metal paraları telefon
konuşmalarında ve benzeri durumlarda kullanılması için meblağlarından fazlasına
alıp satmanın sakıncası yoktur.
Soru 511: Eğer bir
kimse eski bir parayı yeni paranın yarısı değerinde olduğunu bilmeyerek
tedavüldeki yeni paranın değerine satar veya satın alırsa, onu satın alan
müşteri de, tedavüldeki yeni paranın fiyatına başka birine satarsa, bu durumda
zarara sebep olan veya aldatan kişinin zarar gören veya aldatılan kişiye bu
hile ve aldatmayı bildirmesi gerekir mi? Ve acaba bu hileli muameleler sahih
midir ve bu yolla elde edilen parada tasarruf etmek caiz midir, yoksa bu mal
sahibi belli olmayan mal hükmünde midir veya harama karışmış helâl mal hükmüne
mi girer?
Cevap: Eski paraları, değeri rayiç ve
yeni para fiyatından çok az olsa bile alıcı ve satıcının anlaştıkları bir
meblağa satın almanın sakıncası yoktur. Satılan şeyin maddî değeri varsa
pazarda tedavüldeki paranın fiyatından az da olsa ve muamelede aldatılma
bulunsa bile sahihtir; aldatana, hileli durumu aldatılana bildirmesi farz
değildir. Aldatanın bu muameleyle elde ettiği mal onun diğer malları
hükmündedir. Dolayısıyla aldatılan kişi muameleyi feshetmedikçe aldatanın o
malda tasarruf et-mesi caizdir.
512: Bazı banknotları maddî değere sahip olduğu veya kredisi
olduğu için değil de sırf özel değeri olan kağıtlar olmaları itibariyle alıp
satmanın hükmü nedir? Örneğin İmam Humeyni'nin (r.a) resmi basılmış yeşil on
bin riyallık banknotları değerinden fazlasına alıp satmak caiz midir?
Cevap: Bu gibi banknotların alış ve
satışı ciddî bir kasıt ve makul bir amaçla yapılırsa sakıncası yoktur; fakat
satış faizli borcun üzerini örtmek amacıyla formalite icabı, biçimsel olarak
yapılırsa bu alış veriş haram ve batıldır.
Cevap: Bu mesleğin başlı başına bir sakıncası yoktur.
Soru 514: Devlete ait
tahvil senetlerini satın almanın hükmü nedir? Acaba bu evrakların alım satımı
şer'an caiz midir?
Cevap: Amaç devletin, millî tahvil
senetleri bastırıp satmak yoluyla halktan borç alması ise, halkın bu senetleri
satın alma yoluyla devlete borç vermeye katılmalarında sakınca yoktur. Müşteri
kendi parasını elde etmek için borç senetlerini devletten veya başka birinden
satın aldığı fiyata veya satın aldığı fiyattan aşağısına satarsa bunun hiçbir
sakıncası yoktur.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder